Een onrustige huid? 7 tips & tricks

Gepubliceerd op 25 augustus 2022 om 19:23

Huid is complexe materie. Ze gloeit, koelt af, rimpelt, rekt, bruint, verbleekt, beschermt en heeft ook een beetje bescherming nodig. Als eigenaar van een supergevoelige huid heb ik intussen een paar methodes gevonden die nuttig zijn gebleken. Spectaculair zijn ze niet, en klassieke potjes-tips heb ik ook echt niet. Wat werkt en niet werkt, is bovendien voor iedereen anders. Maar bij mij leverden deze maatregelen en tips een rustiger huid op. Ik zet ze even onder elkaar. 

 

1. Geen synthetische stofjes

Ik draag geen synthetische kleren, geen glanzende satijnen bloesjes, geen nylons, geen polyester broeken, geen of zo min mogelijk rokken of jurken met synthetische voering. Vroeger kreeg ik er uitslag van, inmiddels niet meer, maar ik heb hoe dan ook de indruk dat ik mijn huid teveel belast met synthetische stofjes. De laatste jaren kwamen er materialen bij die minder bekend klinken maar ook goed zijn voor het milieu en je huid, zoals Tencel of lyocell bijvoorbeeld, wat gemaakt is van eucalyptushout. 

 

2. Katoen, linnen, zijde en merinowol zijn altijd goed

Met deze ademende materialen heb ik nooit een probleem. Gewone wol is tricky. Broeken en rokken in wol (als stof, geen knitwear) kriebelen vaak toch te veel, zodat ik ze maar kort aan kan. Kasjmier is superzacht en heerlijk warm, maar ik kan zulke truien niet per definitie dragen, omdat ze toch nog te 'harig' zijn. Mohair en angora zijn een absolute no-go (angora is ook niet diervriendelijk, getuige de afschuwelijke verslagen over angorakoijnen die levend gevild worden). Als het echt koud is draag ik een katoenen t-shirt of zijden top onder mijn trui. In mijn shop zijn biokatoenen t-shirts met lange mouwen te koop die heel dun en ademend zijn, en die je gemakkelijk onder iets anders kan dragen. 

 

3. Olie

Een paar druppels zoete amandelolie (of jojoba-, calendula-, argan- of avocado-olie) in je bad werken uitstekend. Ik heb een parfumallergie, dus gaan er geen geparfumeerde spulletjes mee in bad. Badschuim of douchegel gebruik ik nooit. Ik koop gewone flesjes olie in de biowinkel, geen producten van cosmetische merken. Make-up haal ik weg met wat lauw water en een druppeltje teunisbloemolie, werkt perfect. Smeren met olie doe ik niet, olie gebruiken in de keuken des te meer. Olijfolie, avocado-olie en sesamolie staan dagelijks op het menu. 

 

4. Zeezout

Als ik last heb van een geïrriteerde huid gooi ik een paar handjes zuiver zeezout in bad. Je kunt het grof of fijn kopen, het fijne spul lost sneller op. Het idee is dat je badwater ongeveer zo zout is als traanvocht of zeewater, wat erg goed is voor de huid. Iets toevoegen of afspoelen hoeft niet. Insmeren met crème na een olie- of zeezoutbad doe ik nooit. Met één bad is het probleem echter niet opgelost, je moet het een paar keer herhalen. 

 

5. Brandnetelthee en groene thee

Kan helpen tegen een onrustige huid, ik drink er in elk geval regelmatig van. Brandnetelthee werd me ooit aangeraden door een dermatoloog met belangstelling voor andere, minder drastische methodes. Ik vond het drankje toen erg heilzaam en drink het nog steeds. Groene thee is dan weer ietsje zachter van smaak. 

 

6. Toch smeren?

Na ontzettend lang gissen en missen heb ik twee (ja, slechts twee) producten die niet irriteren en toch helpen: Clinique after sun rescue balm (ook in de winter) en homeoplasmine, een zalfje tegen huidirritaties uit de apotheek. Tal van spulletjes en potjes zonder parfum irriteren niet maar doen verder ook niet zo veel, dus heel erg nodig heb ik ze niet. Ik ga ervan uit dat je huid die smeerseltjes helemaal niet nodig heeft, en dat je er maar beter een beetje mee kan uitkijken. 

 

7. Opgelet met waspoeder, detergent en kuisproducten

Waspoeders en wasverzachters kunnen behoorlijk schadelijk zijn. Deeltjes ervan blijven achter in je kleren en kunnen de huid irriteren. Van de geur van tal van klassieke wasproducten krijg ik vaak ademhalingsmoeilijkheden, wat alvast niet pleit voor hun gunstige werking... Jaren geleden al ben ik daarom overgeschakeld op biomerken zonder parfum. Ook tal van kuisproducten zijn een ramp voor je luchtwegen, handen en huid. Als je erbij stilstaat hoeveel spul je gebruikt, en hoe intens je al die producten inademt en op je handen en huid krijgt, kom je tot een verbazingwekkende slotsom. Ik maakte ooit komaf met alle 'gewone' spullen als allesreinigers, kalkreinigers, badkamerreiniger, keukenreiniger, ontvetters in allerlei geuren en kleuren, wc-eend, blokjes, ruitensprays en andere dingen, en gebruik alleen nog azijn (perfect tegen vet en kalk) en bruine zeep, ongelooflijk ouderwets maar net zo goed. 

 

x Els

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.